Tuesday, October 19, 2010

ENCIK GIGIH CEMAS LAGI!!!

Oh last week aku cemas lagi! Kali ni lebh cemas dari Daus (bukan nama penuh).

Kenapa? 
Sebab aku dah decide minggu lepas PnP bertemakan Kisah Haiwan.
(Pemlihan tema penting untuk CnP ringkasan mengajar. Whoa! :p)
Belek punya belek buku-buku latihan cikgu tu, aku dah tak jumpa cerita haiwan yang sesuai. Ada yang aku dah guna, ada yang panjangnya berjela-jela. Panjang sangat pon tak boleh sebab aku nak suruh budak2 mengimlakkan teks. 

Dengan gigihnya aku mengarang satu cerita haiwan yang berkisar tentang kebongkakan burung merak. Bertuah kau merak jadi bahan PnP aku :)


Aku baca dan budak-budak tulis:



Bongkaknya Si Merak


Di sebuah zoo, ada seekor burung merak yang serng menjadi tumpuan para pengunjung yang datang. Merak seringkali mengembangkan ekornya supaya kelihatan lebih cantik.

Akan tetapi, Si Merak berasa gah dan bongkak dengan kecantikannya. Dia sering mengejek Si Gajah yang bertelinga besar dan Si Zirafah yang berleher panjang.

Suatu hari, Si Merak jatuh sakit. Sejak itu, Si Merak tidak lagi diberi perhatian. Si Merak akhirnya mati dalam kesedihan.



Cerita yang pendek tapi penuh bermakna :)


P/S: Tergelak bila ada seorang budak mengimlakkan Si Zirafah sebagai Zizi Rafa. 
Aku dah terpikir artis iras-iras Linda dan Diana Rafar tetapi dengan leher yang panjang. Ahaks!

4 comments:

Hidayah Hanif said...

HAHAHAHAHHAAAAAAAAAAaaaaaa...aku tgh nanges niii..;p

mumet_endase said...

ek eleh.. ko pehal nak menangis. choi!

Hidayah Hanif said...

sedehhhh...semoge aku tak jadi merak!

mumet_endase said...

haha.. cis. jgn perli. idea cerita tu datang dalam masa yg singkat dan cemas. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...